Hoppa till huvudinnehåll

Allmänna villkor med kundinformation

Innehållsförteckning

  1. Användningsområde
  2. Slutande av avtal
  3. Rätt till avbeställning
  4. Priser och betalningsvillkor.
  5. Leverans- och leveransvillkor
  6. Förbehåll för äganderätt
  7. Skadeståndsansvar för fel (garanti)
  8. Inlösen av presentkort
  9. Tillämplig lag
  10. Tillämplig jurisdiktion
  11. Alternativ tvistlösning

1) Tillämpningsområde

1. 1 Dessa allmänna villkor för företaget klickandsell e-commerce GmbH (nedan kallad ”Säljaren”) ska gälla för alla avtal som ingås mellan en konsument eller en näringsidkare (nedan kallad ”Kunden”) och Säljaren avseende alla varor och/eller tjänster som presenteras i Säljarens onlinebutik; för leverans av varor som en konsument eller entreprenör (nedan kallad ”kund”) ingår med säljaren med avseende på de varor som säljaren presenterar i sin onlinebutik. Införlivandet av kundens egna villkor avvisas härmed, såvida inte annat avtalats.

1.2 För avtal om leverans av värdecheckar gäller dessa allmänna villkor i tillämpliga delar, om inte annat avtalats.

1.3 En konsument i den mening som avses i dessa allmänna villkor är varje fysisk person som ingår en rättshandling för ändamål som inte huvudsakligen kan hänföras till dennes kommersiella eller självständiga yrkesverksamhet.

1.4 Näringsidkare i den mening som avses i dessa allmänna villkor är en fysisk eller juridisk person eller ett handelsbolag med rättskapacitet som, när de ingår en rättshandling, agerar som ett led i sin kommersiella eller självständiga yrkesverksamhet.

2) Ingåendet av avtal

2.1 Produktbeskrivningarna i säljarens webbutik utgör inte bindande erbjudanden från säljarens sida, utan tjänar till att lämna ett bindande erbjudande från kunden.

2.2 Kunden kan lämna erbjudandet via det onlinebeställningsformulär som är integrerat i säljarens onlinebutik. Efter att ha lagt de utvalda varorna i den virtuella varukorgen och genomgått den elektroniska beställningsprocessen lämnar kunden ett juridiskt bindande avtalserbjudande avseende de varor som finns i varukorgen genom att klicka på knappen som avslutar beställningsprocessen.

2.3 Säljaren kan acceptera kundens anbud inom fem dagar,

  • genom att skicka en skriftlig orderbekräftelse till kunden eller en orderbekräftelse i textform (fax eller e-post), varvid kundens mottagande av orderbekräftelsen är avgörande, eller
  • genom att leverera de beställda varorna till kunden, varvid kundens mottagande av varorna är avgörande, eller
  • genom att begära betalning från kunden efter det att beställningen har gjorts.

Om flera av de ovan nämnda alternativen finns, ingås avtalet vid den tidpunkt då ett av de ovan nämnda alternativen inträffar först. Fristen för att acceptera erbjudandet börjar löpa dagen efter det att erbjudandet avsänts av kunden och löper ut vid utgången av den femte dagen efter det att erbjudandet avsändes. Om säljaren inte accepterar kundens anbud inom denna tid ska detta anses utgöra ett avvisande av anbudet med följd att kunden inte längre är bunden av sin avsiktsförklaring.

2.4 Om en betalningsmetod som erbjuds av PayPal väljs, ska betalningen behandlas via betaltjänstleverantören PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg (nedan: „PayPal“), med förbehåll för PayPals användarvillkor, som finns tillgängliga på https://www.paypal. com/sv/webapps/mpp/ua/useragreement-full eller - om kunden inte har ett PayPal-konto - i enlighet med villkoren för betalningar utan PayPal-konto, som finns på https://www.paypal.com/sv/webapps/mpp/ua/privacywax-full. Om kunden betalar med en betalningsmetod som erbjuds av PayPal och som kan väljas i onlinebeställningsprocessen, förklarar säljaren redan att han accepterar kundens erbjudande när kunden klickar på knappen som slutför beställningsprocessen.

2.5 Vid lämnande av ett anbud via säljarens onlinebeställningsformulär kommer avtalstexten att sparas av säljaren efter att avtalet har ingåtts och skickas till kunden i textform (t.ex. e-post, fax eller brev) efter att kundens beställning har skickats. Säljaren kommer inte att ge någon ytterligare tillgång till avtalstexten. Om kunden har skapat ett användarkonto i säljarens webbutik innan han skickar sin beställning, arkiveras beställningsuppgifterna på säljarens webbplats och kan nås kostnadsfritt av kunden via hans lösenordsskyddade användarkonto genom att ange motsvarande inloggningsuppgifter.

2.6 Innan bindande inlämning av beställningen via säljarens onlinebeställningsformulär kan kunden känna igen eventuella inmatningsfel genom att noggrant läsa den information som visas på skärmen. Ett effektivt tekniskt hjälpmedel för att bättre upptäcka inmatningsfel kan vara webbläsarens förstoringsfunktion, som förstorar visningen på skärmen. Kunden kan korrigera sina inmatningar under den elektroniska beställningsprocessen med hjälp av vanliga tangentbords- och musfunktioner fram till dess att kunden klickar på knappen för att slutföra beställningsprocessen.

2.7 Det tyska språket är tillgängligt för ingående av avtal.

2.8 Orderhantering och kontakt sker vanligtvis via e-post och automatiserad orderhantering. Kunden måste se till att den e-postadress som han tillhandahåller för orderbehandling är korrekt så att de e-postmeddelanden som skickas av säljaren kan tas emot på denna adress. I synnerhet vid användning av SPAM-filter måste kunden se till att alla e-postmeddelanden som skickas av säljaren eller av tredje part som säljaren har gett i uppdrag att behandla ordern kan levereras.

3) Rätt till avbeställning

3.1 Konsumenter har i allmänhet rätt till ångerrätt.

3.2 Ytterligare information om ångerrätten finns i säljarens ångerpolicy.

4) Priser och betalningsvillkor

.

4.1 Om inte annat anges i säljarens produktbeskrivning är de angivna priserna totalpriser som inkluderar lagstadgad mervärdesskatt. Eventuella tillkommande leverans- och fraktkostnader anges separat i respektive produktbeskrivning.

4.2 För leveranser till länder utanför Europeiska unionen kan det i enskilda fall tillkomma ytterligare kostnader som säljaren inte ansvarar för och som ska bäras av kunden. Hit hör t.ex. kostnader för penningöverföring via kreditinstitut (t.ex. överföringsavgifter, växelkursavgifter) eller importtullar eller skatter (t.ex. tullavgifter). Sådana kostnader kan också uppstå i samband med penningöverföringen om leveransen inte sker till ett land utanför Europeiska unionen, men kunden gör betalningen från ett land utanför Europeiska unionen.

4.3 Betalningsmetoden/betalningsmetoderna kommer att meddelas kunden i säljarens webbutik.

4.4 Om förskottsbetalning genom banköverföring har avtalats, förfaller betalningen till betalning omedelbart efter avtalets ingående, såvida inte parterna har avtalat om en senare förfallodag.

4.5 Om betalningsmetoden „SOFORT“ väljs, sker betalningen via betaltjänstleverantören SOFORT GmbH, Theresienhöhe 12, 80339 München (nedan „SOFORT“). För att kunna betala fakturabeloppet via ”SOFORT” måste kunden ha ett internetbankkonto som är aktiverat för deltagande i ”SOFORT”, legitimera sig i enlighet med detta under betalningsprocessen och bekräfta betalningsinstruktionen till ”SOFORT”. Betalningstransaktionen genomförs därefter omedelbart av ”SOFORT” och kundens bankkonto debiteras. Kunden kan hitta mer information om betalningsmetoden „SOFORT“ på Internet på https://www.klarna.com/sofort/.

4.6 Om en betalningsmetod som erbjuds via betaltjänsten „Adyen“ väljs, behandlas betalningen via betaltjänstleverantören Adyen N.V., Simon Carmiggeltstraat 6-50, 1011 DJ, Amsterdam, Nederländerna (nedan: „Adyen“). De enskilda betalningsmetoder som erbjuds via Adyen kommuniceras till kunden i säljarens onlinebutik. Adyen kan använda tjänster från tredjepartsbetaltjänstleverantörer för att behandla betalningar, för vilka särskilda betalningsvillkor kan gälla, vilket kunden kan informeras om separat. Ytterligare information om "Adyen" finns tillgänglig på Internet på https://www.adyen.help/hc/sv.

4.7 Om en betalningsmetod som erbjuds via betaltjänsten „Stripe“ väljs, behandlas betalningen via betaltjänstleverantören Stripe Payments Europe Ltd, 1 Grand Canal Street Lower, Grand Canal Dock, Dublin, Irland (nedan "Stripe"). De enskilda betalningsmetoder som erbjuds via Stripe kommuniceras till kunden i säljarens onlinebutik. Stripe kan använda andra betaltjänster för att behandla betalningar, för vilka särskilda betalningsvillkor kan gälla, vilket kunden kan informeras om separat. Ytterligare information om Stripe finns tillgänglig på Internet på https://stripe.com/sv.

4.8 Om betalningsmetoden köp på konto väljs ska köpeskillingen betalas efter det att varorna har levererats och fakturerats. Köpeskillingen ska i sådant fall betalas till Klarna AB, Sveavägen 46, 11134 Stockholm (www.klarna.de) inom 30 dagar från fakturadatum utan avdrag, om inte annat avtalats. Betalningsmetoden köp på faktura förutsätter en godkänd kreditprövning av Klarna AB. Om kunden efter kreditprövning tillåts betala mot faktura kommer betalningen att hanteras i samarbete med Klarna AB, till vilket säljaren överlåter sin betalningsfordran. Kunden kan i detta fall endast göra betalning med skuldavskrivande verkan till Klarna AB. I övrigt gäller Klarna AB:s allmänna villkor, vilka kunden kan ta del av i samband med beställningsprocessen. Säljaren förbehåller sig rätten att erbjuda betalningsmetoden köp på faktura endast upp till en viss ordervolym och att avvisa denna betalningsmetod om den angivna ordervolymen överskrids. I så fall kommer säljaren att informera kunden om en motsvarande betalningsbegränsning i dennes betalningsinformation i onlinebutiken.

4.9 Om betalningsmetoden kreditkort via Stripe väljs, förfaller fakturabeloppet till betalning omedelbart efter avtalets ingående. Betalningen sker via betaltjänstleverantören Stripe Payments Europe Ltd, 1 Grand Canal Street Lower, Grand Canal Dock, Dublin, Irland (nedan: „Stripe“). Stripe förbehåller sig rätten att genomföra en kreditprövning och att avvisa denna betalningsmetod i händelse av en negativ kreditprövning.

4.10 Vid val av en betalningsmetod som erbjuds via betaltjänsten "Klarna" sker betalningshanteringen üvia Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige (nedan „Klarna“). Ytterligare information och Klarnas villkor finns här:

https://www.topperzstore.de/betalningsmetoder

5) Leverans- och fraktvillkor

5.1 Om säljaren erbjuder sig att skicka varan ska leverans ske inom det av säljaren angivna leveransområdet till den av kunden angivna leveransadressen, om inte annat avtalats. Vid behandling av transaktionen är den leveransadress som anges i säljarens orderbehandling auktoritativ.

5.2 Om leveransen av varorna misslyckas av skäl som kunden är ansvarig för, ska kunden bära de rimliga kostnader som säljaren ådrar sig till följd av detta. Detta gäller inte kostnaderna för returförsändelsen om kunden faktiskt utövar sin ångerrätt. Vid effektivt utövande av ångerrätten av kunden gäller bestämmelsen i säljarens avbeställningspolicy för returfraktkostnaderna.

5.3 Om kunden agerar i egenskap av näringsidkare ska risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna övergå till kunden så snart säljaren har överlämnat varorna till transportören, speditören eller den person eller institution som annars ansvarar för att utföra transporten. Om kunden agerar i egenskap av konsument övergår risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna först när varorna överlämnas till kunden eller en person som är behörig att ta emot dem. Oaktat detta övergår risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av det sålda godset till köparen så snart säljaren överlämnar godset till speditören, transportören eller den person eller organisation som annars ansvarar för transporten; Risken för oavsiktlig förlust eller oavsiktlig försämring av det sålda godset övergår till kunden, även om det är fråga om en konsument, så snart säljaren har överlämnat godset till speditören, transportören eller någon annan person eller organisation som har utsetts att utföra transporten, om kunden har gett speditören, transportören eller någon annan person eller organisation som har utsetts att utföra transporten i uppdrag att utföra transporten och säljaren inte tidigare har namngivit denna person eller organisation för kunden.

5.4 Säljaren förbehåller sig rätten att frånträda avtalet vid felaktig eller bristfällig självleverans. Detta gäller endast om säljaren inte är ansvarig för den uteblivna leveransen och om säljaren har ingått en särskild täckningstransaktion med leverantören med vederbörlig omsorg. Säljaren ska göra alla rimliga ansträngningar för att anskaffa varorna. Om varorna inte är tillgängliga eller endast delvis tillgängliga kommer kunden att informeras omedelbart och köpeskillingen kommer att återbetalas omedelbart.

5.5 Självhämtning är inte möjlig av logistiska skäl.

5.6 Vouchers tillhandahålls kunden på följande sätt:

- via e-post

6) Förbehåll för äganderätt

Om säljaren erlägger förskottsbetalning skall han förbehålla sig äganderätten till de levererade varorna till dess att hela köpeskillingen har betalats.

7) Ansvar för fel (garanti)

Om inte annat framgår av följande bestämmelser skall bestämmelserna om lagstadgat ansvar för fel tillämpas. Med avvikelse från detta gäller följande för avtal om leverans av varor:

7.1 Om kunden agerar i egenskap av näringsidkare,
  • säljaren har rätt att välja typ av efterföljande fullgörelse;när det gäller nya varor ska preskriptionstiden för fel vara ett år från leverans av varorna;när det gäller begagnade varor är rättigheter och anspråk på grund av fel uteslutna;preskriptionstiden ska inte börja löpa på nytt om en ersättningsleverans görs inom ramen för felansvaret.

7.2 Ovan nämnda ansvarsbegränsningar och förkortning av preskriptionstiden ska inte gälla

  • för krav på skadestånd och ersättning för kostnader från kunden,om säljaren uppsåtligen har dolt felet,för varor som har använts för en byggnad i enlighet med deras normala användning och har orsakat dess defekt,för varor som har använts för en byggnad i enlighet med deras normala användning och har orsakat dess defekt,för säljarens eventuella befintliga skyldighet att tillhandahålla uppdateringar för digitala produkter, när det gäller avtal om leverans av varor med digitala element.

7.3 För entreprenörer ska dessutom de lagstadgade preskriptionstiderna för eventuell befintlig lagstadgad regressrätt förbli opåverkade.

7.4 Om kunden agerar i egenskap av konsument uppmanas denne att reklamera levererade varor med uppenbara transportskador till leverantören och att informera säljaren om detta. Om kunden underlåter att göra detta ska detta inte påverka kundens lagstadgade eller avtalsenliga anspråk på fel.

8) Inlösen av presentkort

8.1 Presentkort som kan köpas via säljarens webbutik (nedan kallade ”presentkort”) kan endast lösas in i säljarens webbutik, om inte annat anges i presentkortet.

8.2 Presentkort och återstående tillgodohavande på presentkort kan lösas in till och med utgången av det tredje året efter det år då presentkortet köptes. Återstående tillgodohavande krediteras kunden fram till utgångsdatumet.

8.3 Presentkort kan endast lösas in innan orderprocessen är slutförd. Efterföljande kvittning är inte möjlig.

8.4 Flera presentkort kan också lösas in för en order.

8.5 Presentkort kan endast användas för köp av varor och inte för köp av ytterligare presentkort.

8.6 Om presentkortets värde inte är tillräckligt för att täcka beställningen kan någon av de andra betalningsmetoderna som säljaren erbjuder väljas för att reglera mellanskillnaden.

8.7 Saldot på ett presentkort betalas varken ut kontant eller är räntebärande.

8.8 Presentkortet är endast avsett att användas av den person som anges på presentkortet. Presentkortet får inte överlåtas till tredje part. Säljaren har rätt, men inte skyldighet, att kontrollera den materiella behörigheten hos respektive presentkortsinnehavare.

9) Tillämplig lag

Lagen i Republiken Österrike ska tillämpas på alla rättsliga förhållanden mellan parterna, med uteslutande av lagarna om internationell försäljning av varor. I fråga om konsumenter gäller detta lagval endast i den mån som det skydd som ges av tvingande bestämmelser i lagen i det land där konsumenten har sin vanliga vistelseort inte återkallas.

10) Ort för domstols behörighet

.

Om kunden agerar som en köpman, en juridisk person enligt offentlig rätt eller en särskild offentligrättslig trust med sitt säte inom Republiken Österrikes territorium, ska den exklusiva jurisdiktionen för alla tvister som uppstår till följd av detta avtal vara säljarens säte. Om kunden har sin hemvist utanför Republiken Österrikes territorium, är säljarens säte exklusivt behörigt för alla tvister som uppstår på grund av detta avtal, om avtalet eller anspråk som uppstår på grund av avtalet kan hänföras till kundens yrkesmässiga eller kommersiella verksamhet. I ovanstående fall har dock säljaren under alla omständigheter rätt att väcka talan vid domstolen på kundens verksamhetsort.

11) Alternativ tvistlösning

11.1 EU-kommissionen tillhandahåller en plattform för tvistlösning online på Internet på följande länk: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Denna plattform fungerar som en kontaktpunkt för tvistlösning utanför domstol av tvister som uppstår till följd av online-köp eller serviceavtal där en konsument är inblandad.

11.2 Säljaren är varken skyldig eller villig att delta i ett tvistlösningsförfarande inför en konsumentskiljedomsnämnd.